Ofte vet vi ikke hva det er vi vil si før vi har noen å si det til:
Fordi forståelse ikke er noe som er, men noe som skjer – et møte.
Naturen og refleksjoner rundt mennesket i naturen er drivkraften i mine arbeider.
Kanskje kan det kalles biofili?
Jeg er opptatt av begrepet «Biophilia» som ble lansert av biologen Edward O. Wilson i 1984. Han beskriver biofili som «the innate tendency to focus on life and lifelike processes». I følge Wilson har vi en medfødt tendens til å rette oppmerksomheten mot det som er levende. Vi er alle mer eller mindre biofile i kraft av det å være menneske. « Our existence depends on this propensity, our spirit is woven from it, hope rises on its currents».
Vi kommer ikke utenom at mennesket i dag lever i den tidsalderen hvor vår tilstedeværelse, våre fotavtrykk, har en stadig eskalerende og i økende grad negativ påvirkning på dem vi deler planeten vår med. Det er viktig å være bevisst på det negative vi er i ferd med å gjøre, men det er også stadig flere som tar til orde for at fornuften alene ikke kan få oss til å endre kurs, vi må også ha følelsene med oss. Vi må føle at vi er en del av naturen og at det er en god følelse. Biofili, kjærlighet til det biologiske.
Da Wilson skrev om biofili i 1984 var jeg et år, nå er han snart 90. I boken « The Origins of Creativity » fra 2017 etterlyser han mer engasjement for naturen og biologi også fra oss kunstnere. Jeg håper at min generasjon er den han har ventet på, men vi må gjøre dette på vår måte, kunst er ikke vitenskap selv om vi også forsker. I arbeidsprosessen finner jeg et rom hvor jeg kan reflektere over og gi et språk til denne min fascinasjon for det ikke menneskeskapte. Et språk for å invitere andre inn i et undringsunivers, og, på den måten dele min biofili.
Med bakgrunn fra metall, smykkekunst og kostymedesign, vil jeg beskrive arbeidene mine som ulike møter mellom disse fagene
Utforskingen av materialer og teknikker utgjør en stor del av arbeidsprosessen. Håndverk, eksperimentering og dialog med forskjellige materialer utdyper og tilfører meg en fysisk forståelse for former og strukturer. Å kombinere ulike materialer er en måte å utvide vokabularet på. Med installasjoner og arbeider i grenselandet mellom smykkekunst og kostyme ønsker jeg å knytte undringsuniverset til den fysiske menneskekroppen. Naturhistoriske museumssamlinger og utstillinger er en inspirasjonskilde - i måten de kombinerer materiale fra naturen med kunstige miljøer eller scenografier– for å skape en informativ sanseopplevelse.
Jeg trives i dette grenselandet. Grense er bare et annet ord for et møte.
Fordi forståelse ikke er noe som er, men noe som skjer – et møte.
Naturen og refleksjoner rundt mennesket i naturen er drivkraften i mine arbeider.
Kanskje kan det kalles biofili?
Jeg er opptatt av begrepet «Biophilia» som ble lansert av biologen Edward O. Wilson i 1984. Han beskriver biofili som «the innate tendency to focus on life and lifelike processes». I følge Wilson har vi en medfødt tendens til å rette oppmerksomheten mot det som er levende. Vi er alle mer eller mindre biofile i kraft av det å være menneske. « Our existence depends on this propensity, our spirit is woven from it, hope rises on its currents».
Vi kommer ikke utenom at mennesket i dag lever i den tidsalderen hvor vår tilstedeværelse, våre fotavtrykk, har en stadig eskalerende og i økende grad negativ påvirkning på dem vi deler planeten vår med. Det er viktig å være bevisst på det negative vi er i ferd med å gjøre, men det er også stadig flere som tar til orde for at fornuften alene ikke kan få oss til å endre kurs, vi må også ha følelsene med oss. Vi må føle at vi er en del av naturen og at det er en god følelse. Biofili, kjærlighet til det biologiske.
Da Wilson skrev om biofili i 1984 var jeg et år, nå er han snart 90. I boken « The Origins of Creativity » fra 2017 etterlyser han mer engasjement for naturen og biologi også fra oss kunstnere. Jeg håper at min generasjon er den han har ventet på, men vi må gjøre dette på vår måte, kunst er ikke vitenskap selv om vi også forsker. I arbeidsprosessen finner jeg et rom hvor jeg kan reflektere over og gi et språk til denne min fascinasjon for det ikke menneskeskapte. Et språk for å invitere andre inn i et undringsunivers, og, på den måten dele min biofili.
Med bakgrunn fra metall, smykkekunst og kostymedesign, vil jeg beskrive arbeidene mine som ulike møter mellom disse fagene
Utforskingen av materialer og teknikker utgjør en stor del av arbeidsprosessen. Håndverk, eksperimentering og dialog med forskjellige materialer utdyper og tilfører meg en fysisk forståelse for former og strukturer. Å kombinere ulike materialer er en måte å utvide vokabularet på. Med installasjoner og arbeider i grenselandet mellom smykkekunst og kostyme ønsker jeg å knytte undringsuniverset til den fysiske menneskekroppen. Naturhistoriske museumssamlinger og utstillinger er en inspirasjonskilde - i måten de kombinerer materiale fra naturen med kunstige miljøer eller scenografier– for å skape en informativ sanseopplevelse.
Jeg trives i dette grenselandet. Grense er bare et annet ord for et møte.
CV Norsk
Født i 1983. Vokst opp i Hedrum i Larvik kommune.
Flyttet til Oslo i 2003 for å studere. Bor i dag i Sørumsand.
Har fra 2014 hatt atelier og verksted i verkstedfellesskapet etablert av KunstSkansen ved Blaker Skanse i Sørum kommune.
MEDLEMSKAP
Norske Kunsthåndverkere
KunstSkansen Kunstnerorganisasjon
Kunstnergruppen SEFF!
VERV OG RELEVANT VIRKSOMHET
2022 – dd. KunstSkansen kunstnerorganisasjon, Norske Kunsthåndverkere Viken representant i styret.
2019 - 2021 Norske Kunsthåndverkere Viken, valgkomitee.
2018 - 2020 Norske Kunsthåndverkere Oslo Akershus, valgkomitee.
2015 - 2017 KunstSkansen kunstnerorganisasjon, leietakerrepresentant i styret.
UTDANNING
2011- 13 KHIO, Master Kunstfag, Metall- og smykkekunst. Oslo.
2008- 11 KHIO, Bachelor Kunstfag, Metall- og smykkekunst. Oslo.
2007- 07 UIO, Enkeltemne, Religionshistorisk oversikt, Oslo.
2004- 07 KHIO, Bachelor Design, Klær og kostyme, Oslo. Utveksling, KHIO, Metall- og smykkekunst.
2003- 04 Einar Granum Kunstfagskole, Kunstfag, Oslo
2002- 03 Nansenskolen: Norsk Humanistisk Akademi, Billedkunst. Lillehammer.
UTSTILLINGER
Kunstnergruppen SEFF!
Kommende: 2024 Galleriet Aamodtgården, Kongsvinger
2022 Galleri Sagene Kunstsmie, «CORE 1.0», Oslo
2021 Galleri Nord-Norge, CORE 0.5, Harstad
2019 Galleri Blaker Skanse, «Vrengt», Blaker
Separatutstillinger
2019 «On the Origin», Bærums Kunsthåndverk, Bærums Verk
2018 «On the Origin», Galleri Fjordheim, Biri
2017 «On the Origin, Chapter III, IV and V», StasjonsGalleriet, Sørum Kunstforening
Kollektivutstillinger
2021 «Collective Resilience», gruppeutst. med KunstSkansen, Moss Kunstforening
2019 «Sammen», gruppeutst. med KunstSkansen, Skedsmo Kunstforening, Lillestrøm
2018 «Spor i Tid», gruppeutst. med KunstSkansen, Galleri Blaker Skanse, Sørum
2018 «Sammen», gruppeutst. med KunstSkansen, Lørenskog Kunstforening, Lørenskog
2016 «Konglomerat», gruppeutstt. med KunstSkansen, Galleri Blaker Skanse, Sørum
2016 «Drypp», Galleri Graff, Askim 2015 «Biophilia», Festivalen, Black Box Teater, Oslo
2015 «Åpningsutstilling» gruppeutst. med KunstSkansen, Galleri Blaker Skanse, Sørum
2015 «A researcher`s memoris», Installasjon, Kunstbanken, Hamar
2015 «Hands on / Hands off. Tactile Experiences», Bruket, Bodø
2015 «Satelite», Hotweek, KHIO
2013 «Kunstfag Master Avgangsutstilling», Galleri Seilduken, Oslo
2011 «Kunstfag Bachelor Avgangsutstilling», Søylegalleriet, Oslo
2007 «The Hiko Mizuno Competition» Gallery YU; Tokyo
2007 «Design Avgangsutstilling» DOGA og Kanonhallen, Oslo
WORKSHOPARBEID:
Kommende: 2023 Lede workshop om bronsestøp under i prosjektet "Gripe for å begripe": Workshop serie for barn og unge på Blaker Skanse, Prosjektleder Arne Rygvold.
2017 Barnas KunstSkanse 2017, «Rom For Drømmer» Prosjektleder i samarbeid med Hege Bratsberog og Sissel Aurland, Blaker Skanse, Sørum
2017 Workshop Historisk støpeteknikk i bronse, i samarbeid med Endre Fodstad, Numedal Middelaldersenter
2016 Workshop sandstøpeteknikk i bronse, i samarbeid med Kulturskolene på Nedre Romerike, Blaker Skanse, Sørum
2016 «Min Helt er Lastet Med» Kostyme re- design workshop for barn, Norsk Teksninsk Museum, Oslo
STIPEND/STØTTE:
2021 Regionale Prosjektmidler, KIN, til kunstnergruppen SEFF!
2018 kunstfaglig publikasjons støtte til Barnas Kunstskanse, «Rom For Drømmer» fra Kulturrådet.
2017 Prosjektstøtte til Workshopen Barnas KunstSkanse, fra Kulturrådet, Norske Kunsthåndverkere og Sørum kommune.
2015 Diversestipend, Statens Kunstnerstipend, Kulturrådet
2011 Statens stipend for gjennomført kunstutdannels