On the Origin
On the Origin of Body Language by Means of Natural, Will- Based
Metamorphosis or The Absorption of Wanted Forms in the Hunger for Expression.
I smykkeprosjektet «On The Origin» leker jeg med ideen om en verden hvor mennesker kan absorbere eller speile deler av miljøet omkring seg, og ved hjelp av dette gro sine egne smykker. En virkelighet hvor smykker er en del av kroppsspråket.
Dette prosjektet er en utforskning av grensene mellom det underlige, det vakre og det ubehagelige. Jeg ønsker å invitere til refleksjon rundt hvordan vi mennesker ikler og lar oss farge av naturen, hvordan vi bruker naturens former som et uttrykk for våre indre landskaper og hvordan denne tendensen kan være et resultat både av kjærlighet, begjær og frykt.
Det begynte med en reise til Oxford våren 2009. Byens mange universitetsmuseer fascinerte meg. De bar fortsatt så sterkt preg av viktoriatiden og var et så klart blide på hvordan menneskets nysgjerrighet og kjærlighet til naturen blant annet kan resultere i hyllemeter på hyllemeter med døde dyr på glass. Det at jeg selv fant disse glasslagte dyrene så vakre ble bare en del av ambivalensen. Samme år var det 150- års jubileum for Charles Darwins publisering av «Artenes Opprinnelse». Utstillinger og reportasjer om evolusjonsteorien vekket og fornyet min interesse for menneskets forhold til naturen. Tittelen på prosjektet er basert på Darwins omstendelige originaltittel, On The Origin of Species by means of Natural Selection, or The Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life.
Metamorfose er et nøkkel ord. I gresk mytologi blir metamorfose brukt for å beskrive et menneskes eller en skapnings forvandling til en naturgjenstand eller et dyr, innen biologi den en gjennomgripende omforming enkelte arter gjennomgår, som fra larve til sommerfugl.
Smykkene er laget for å bæres direkte på huden og jeg arbeider med dem som hybrider mellom kostymer og smykker. Jeg benytter meg av mange ulike teknikker og materialer fra kostymedesign, som silikon og tekstil, i kombinasjon med smykketeknikkene. Selve denne eksperimenteringen med materialer er en viktig del av arbeidsprosessen i dette prosjektet.
Dette prosjektet er en utforskning av grensene mellom det underlige, det vakre og det ubehagelige. Jeg ønsker å invitere til refleksjon rundt hvordan vi mennesker ikler og lar oss farge av naturen, hvordan vi bruker naturens former som et uttrykk for våre indre landskaper og hvordan denne tendensen kan være et resultat både av kjærlighet, begjær og frykt.
Det begynte med en reise til Oxford våren 2009. Byens mange universitetsmuseer fascinerte meg. De bar fortsatt så sterkt preg av viktoriatiden og var et så klart blide på hvordan menneskets nysgjerrighet og kjærlighet til naturen blant annet kan resultere i hyllemeter på hyllemeter med døde dyr på glass. Det at jeg selv fant disse glasslagte dyrene så vakre ble bare en del av ambivalensen. Samme år var det 150- års jubileum for Charles Darwins publisering av «Artenes Opprinnelse». Utstillinger og reportasjer om evolusjonsteorien vekket og fornyet min interesse for menneskets forhold til naturen. Tittelen på prosjektet er basert på Darwins omstendelige originaltittel, On The Origin of Species by means of Natural Selection, or The Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life.
Metamorfose er et nøkkel ord. I gresk mytologi blir metamorfose brukt for å beskrive et menneskes eller en skapnings forvandling til en naturgjenstand eller et dyr, innen biologi den en gjennomgripende omforming enkelte arter gjennomgår, som fra larve til sommerfugl.
Smykkene er laget for å bæres direkte på huden og jeg arbeider med dem som hybrider mellom kostymer og smykker. Jeg benytter meg av mange ulike teknikker og materialer fra kostymedesign, som silikon og tekstil, i kombinasjon med smykketeknikkene. Selve denne eksperimenteringen med materialer er en viktig del av arbeidsprosessen i dette prosjektet.