Kunstnergruppen SEFF!
«Hvis du har stått lenge og ropt i skogen, og noen til slutt svarer, så er det en lettelse å oppdage at det ikke er et ekko.»
Kunstnergruppen SEFF! Ble startet i 2017 og består av tre kunstnere, Sissel Aurland, Anja Borgersrud og Ronja Allum, som alle har atelier hos KunstSkansen på Blaker Skanse.
Vi er en arbeidsgruppe som jobber med å utforske vår egen arbeidsmetodikk innad i en gruppe. Vi undersøker hva gruppedynamikken tilfører prosessen, det ferdige arbeidet og hvordan det utvikler oss som kunstnere. Vi jobber tidsavgrenset og stedsspesifikt, i en serie av prosjekter som henger sammen. Det ene prosjektet bærer i seg det neste. |
Arbeidsprosess
“Grunnordet Jeg - Du, kan bare sies med vårt hele vesen. Samlingen og sammensmeltningen til det hele vesen kan aldri skje gjennom meg og kan aldri skje uten meg. Jeg blir til ved Du’et. I det jeg blir Jeg, sier jeg Du. Alt virkelig liv er møte.”
Martin Buber (1878-1965); Jeg og Du, 1923
Gruppa ble dannet som svar på et behov. Et behov for et fellesskap for å utfordre og utvikle våre arbeidsmetoder. Vi hadde sett hverandres arbeidsprosess over tid og funnet interessante likhetstrekk ved tematikk. Nysgjerrighet på hva samarbeid kunne bringe med seg, og hva det ville gjøre med kunsten, var viktig. Samtalen er en essensiell del av gruppas arbeidsmetodikk. Vårt arbeidsrom innad i gruppen har blitt et «safespace» med takhøyde for ideer, basert på tillit i et trygt mellommenneskelig rom. Dette mener vi er selve fundament for den kreative prosessen.
SEFF!s prosjekter er avgrenset i tid, men henger sammen ved at i det neste prosjektet avfødes av spørsmålene det forrige prosjektet frembrakte. Vi har ulik bakgrunn og jobber innenfor et bredt spekter av materialer og teknikker; maleri, keramiske objekter, installasjoner i metall tekstil og tre.
Arbeidene i en utstilling er enkeltarbeider, men de utgjør en helhet innenfor den valgte tematikken. Vi kaller det «vokst frem i samklang».
Synergieffekt defineres som at den samlede effekten er større enn summen av enkeltdelene. Vi har erfart en annen effekt i gruppen: Helheten er annerledes enn summen av dens deler, også når den blir delt opp igjen er delene blitt annerledes enn de var.
SEFF!s prosjekter er avgrenset i tid, men henger sammen ved at i det neste prosjektet avfødes av spørsmålene det forrige prosjektet frembrakte. Vi har ulik bakgrunn og jobber innenfor et bredt spekter av materialer og teknikker; maleri, keramiske objekter, installasjoner i metall tekstil og tre.
Arbeidene i en utstilling er enkeltarbeider, men de utgjør en helhet innenfor den valgte tematikken. Vi kaller det «vokst frem i samklang».
Synergieffekt defineres som at den samlede effekten er større enn summen av enkeltdelene. Vi har erfart en annen effekt i gruppen: Helheten er annerledes enn summen av dens deler, også når den blir delt opp igjen er delene blitt annerledes enn de var.
Tematikk og prosjekter
Problemstillingene vi tar tak i og jobber med, er ulike aksepter av opplevelsen av å være menneske, med utgangspunkt i vårt eget erfaringsgrunnlag. Det er en del av den langsommelige prosessen å jobbe frem det almenmennesklige i det personlige. En balansegang som tar tid.
Sissel Aurlandwww.sisselaurland.no Sissel Aurland er opptatt av filosofiske betraktninger knyttet til tid og vår menneskelige eksistens i naturen. Hva er tid? Det paradoksale i at livet leves forlengs, men forstås baklengs interesserer henne, at den forståelsen som gjøres tilgjengelig for oss ved å se bakover, er skjult for oss når vi skal ta valg som peker fremover. Hvordan velger vi å forholde oss til dette? Med installasjoner, skulptur og maleri tematiseres disse
spørsmålene. Koblingen mellom hennes kunstverk og vår menneskelige eksistens og tid ligger som en overbygging og underbygger det eksistensielle i prosjektet. |
Anja Borgersrudnorskekunsthandverkere.no/users/anja-borgersrud Anja Borgersrud jobber i hovedsak med keramisk materiale og lager både bruksting og mer skulpturelle objekter. Hun utforsker foholdet mellom skaper og mottaker, hvordan kroppen og sinnet til kunstneren formidler form og farge gjennom gjennom leire som plastisk materiale. Formspråket er bredt, fra det helt stramme til mer lekne og ukontrollerte uttrykk. Dette viser tilbake til en dualitet hos kunstneren, spenningen mellom kontroll og perfeksjonisme og behovet for å slippet taket og la materialet ta kontroll over formgivingsprosessen.
|
Ronja Allum
www.ronjaallum.com Naturen og refleksjoner rundt mennesket i naturen er drivkraften i hennes arbeider. I arbeidsprosessen finner hun et rom hvor hun kan reflektere over og gi et språk til denne fascinasjonen. Et språk for å invitere andre inn i et undringsunivers. Hun Hun er opptatt av begrepet «Biophilia» som ble lansert av biologen Edward O. Wilsonbiologen i 1984. «the innate tendency to focus on life and lifelike processes». I følge Wilson har vi en medfødt tendens til å rette oppmerksomheten mot det som er levende.
Gjennom håndverksprosesser, eksperimentering og arbeid med forskjellige materialer tilegner hun seg en fysisk forståelse for former og strukturer - for å skape en informativ sanseopplevelse og dele sin Biofili. |